Més informació [ Llista d'activitats | Detall d'activitat

 
REC1483246   Situacions d'aprenentatge per a primària
2023-2024   Curs telemàtic (en línia asíncron). Educació Primària
  
   3/7/2024 - 30/7/2024 (40 hores) de h a h
   VT Curs a distància
   _ (A distància) 
  
Format   En línia
Sincronicitat    Asíncron
Organització   Associació Doqua
  
  
  
Inscripció   01/09/2023 - 03/07/2024
  
Cost matrícula (Euros)   75
  
Descripció i   Metodologia:   Aquest curs està dissenyat per formar als docents d’educació primària en la creació de situacions d’aprenentatge. Per fer-ho, es farà un pas a pas de com crear-les, desgranant els principals elements curriculars, per tal de dissenyar el procés d’aprenentatge i l’avaluació de forma globalitzada i competencial.

A través de l’anàlisi d’aquests elements curriculars i dels models de situacions d’aprenentatge oferts pel Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya, mostrarem als docents com planificar una situació d’aprenentatge, tenint en compte l'estructura curricular i els darrers canvis que comporten l’aplicació de la nova legislació: la LOMLOE i el decret curricular de l’educació bàsica (Decret 175/2022).

Metodologia general del curs:

Es tracta d'un curs totalment online de 40 hores de durada amb una previsió de 10 hores de dedicació setmanal durant quatre setmanes. La dedicació per part del participant és asíncrona, de manera que té accés lliure i pot organitzar-se com vulgui.

El contingut del curs està en format vídeo. Els alumnes disposaran de lectures complementàries i d'aprofundiment per tal de seguir investigant sobre aquells aspectes en els quals estiguin més interessats. El participant pot dur a terme la formació únicament amb un ordinador, tauleta o mòbil amb connexió a internet

La formació es compon de 4 mòduls en els quals els alumnes coneixeran diversos aspectes relacionats amb la programació de situacions d'aprenentatge.

● En el primer mòdul mostrarem la nova estructura curricular del decret 175/2022, d'ordenament de l'ensenyament de l'educació bàsica, i els canvis que presenten els seus principals elements. També ens centrarem en les diferències que podem trobar entre l'actual legislació educativa i l'anterior. A continuació veurem el model de graella de programació que proposem per dur a terme el disseny de la programació, especialment adaptat les Situacions d'Aprenentatge i que segueix el model proposat pel Departament d'Educació.

● En el segon mòdul, continuarem desgranant els elements que componen una situació d'aprenentatge, centrats en les activitats que cal dur a terme en les diverses fases de la seqüència: fase inicial, de desenvolupament i final.

● Finalment, en el tercer mòdul mostrarem un seguit de tècniques i estratègies didàctiques que tenen com a principal finalitat fomentar l'aprenentatge dels alumnes a través del treball cooperatiu, l'avaluació formadora, les rutines de pensament i la transferència dels aprenentatges.

● La darrera setmana del curs, estarà destinada a donar temps de treball individual perquè els alumnes puguin avançar amb el disseny de la programació de la seva situació d'aprenentatge, així com resoldre dubtes i aplicar millores, fruit del feedback proporcionat pel tutor/a.

L'avaluació serà contínua, ja que en finalitzar cada un dels mòduls, els participants hauran d'entregar una part de la planificació de la Situació d'Aprenentatge. El darrer mòdul estarà destinat al treball individual dels alumnes per tal d'enllestir la seva situació d'aprenentatge i aplicar les millores indicades pel tutor/a a partir de la revisió de les entregues parcials.



Descompte:
Els antics alumnes disposen de 5 € de descompte directe.

Publicitat:
Aquest curs és publicat al nostre web. També realitzem campanyes de publicitat a través de les xarxes socials i mailings a escoles i instituts.
  
Objectius   Aquest curs persegueix el següent objectiu general, que engloba els aprenentatges esperats durant els quatre mòduls (M1 a M4):

Dissenyar una situació d'aprenentatge, a partir d'escenaris que permetin articular els diferents elements curriculars en situacions que l'alumnat pot trobar en la seva vida real, amb la finalitat de desenvolupar les seves competències per tal de resoldre problemes complexos i construir el coneixement amb sentit.

Per assolir-ho, es proposen els següents objectius que es desenvoluparan en cada un dels 4 mòduls que disposa el curs:

1. Identificar els diferents elements curriculars del Decret 175/2022 (perfil competencial de sortida, competències específiques, vector, etc.), a partir de l'anàlisi dels trets diferencials del nou currículum, amb la finalitat de conèixer les informacions curriculars que ens ajudaran a programar una situació d'aprenentatge. (M1)

2. Comprendre què entenem per situacions d'aprenentatge, en comparació amb les unitats didàctiques convencionals o els projectes de treball, amb la finalitat de crear escenaris i situacions reals de la vida de l'alumnat. (M1)

3. Identificar els elements principals d'una situació d'aprenentatge, a partir de l'anàlisi dels diferents models proporcionats pel Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya, amb la finalitat de conèixer el procés d'aprenentatge competencial dins d'una situació d'aprenentatge (M2).

4. Conèixer les diferents activitats d'aprenentatge, avaluació i estructuració que componen cada una de les fases bàsiques d'una seqüència d'activitats d'aprenentatge per tal de fomentar l'aprenentatge significatiu i el desenvolupament de l'autonomia dels alumnes pel que fa al seu propi aprenentatge. (M2)

5. Enriquir la programació didàctica amb diverses tècniques i estratègies didàctiques, amb la finalitat d'assegurar una correcta avaluació, gestionar l'organització social de l'aula i fomentar una correcta transferència dels aprenentatges realitzats a l'aula. (M3)
  
Continguts   1.LES INFORMACIONS BÀSIQUES D’UNA PROGRAMACIÓ
1.1.La Nova estructura curricular
1.1.1.Què són les Situacions d’aprenentatge?
1.1.2.Perfil de sortida i competències clau
1.1.3.Competències especifiques, àrees i matèries
1.1.4.Resultats d’aprenentatge, objectius i indicadors
1.1.5.Sabers i situacions d’aprenentatge
1.1.6.Els 6 vectors del Decret 175/2022
1.2.Comencem a programar
1.2.1.La graella de programació
1.2.2.Informacions curriculars 1: informació general i competències clau
1.2.3.Informacions curriculars 2: competències, criteris i indicadors
1.2.4.Informació curricular 3: Integrar l’avaluació competencial


2.LA SEQÜÈNCIA D’ACTIVITATS D’UNA PROGRAMACIÓ
2.1.Què és una Situació d’Aprenentatge?
2.1.1.Elements principals 1: la situació i els reptes
2.1.2.Elements principals 2: el procés d’aprenentatge competencial
2.1.3.Elements principals 3: l’avaluació formadora
2.2.La seqüència d’activitats de les Situacions d’Aprenentatge
2.2.1.Activitats que composen la fase inicial
2.2.2.Activitats que composen la fase de desenvolupament
2.2.3.Activitats que composen la fase de síntesi i reestructuració
2.2.4.Aprendre a gestionar l’aula durant les situacions d’aprenentatge
2.2.5.Dissenyar diverses propostes d’aprenentatge a partir de la mateixa seqüència bàsica.
2.2.6. Activitats de transferència i aplicació.

3.ANEM A ENRIQUIR LA NOSTRA PROGRAMACIÓ
3.1.Com afegir l’aprenentatge cooperatiu
3.2.Com utilitzar instruments d’avaluació competencials
3.3.Les rutines de pensament
3.4.La importància els tallers d’aplicació i aprofundiment
3.5.El repàs actiu i espaiat
3.6.Consells per preparar el dossier de l’alumne

4.ACTIVITAT D’APLICACIÓ: PROGRAMACIÓ DE LA SITUACIÓ D’APRENENTATGE
4.1.Temps de treball individual per a posar en acció les orientacions indicades durant el feedback amb el tutor/a.
4.2.Síntesi de les principals idees clau del curs.

  
Formador/a   Mario Serrano Vargas // Laura Villaró Vives
  
Avaluació   L'avaluació es compon de quatre punts:

1. A l'inici del curs es proporciona una graella on a cada mòdul s'han de realitzar les entregues parcials següents:

a. Mòdul 1: Primera part de la graella: Definir el curs i l’àrea o àrees que es treballaran. Concretament es completarà:
- Competències específiques de cada àrea i matèria
- Els criteris, objectius i sabers
- L’apartat de l’avaluació

b. Mòdul 2: Segona part de la graella. Disseny de les activitats d'aprenentatge. Concretament, es completarà:
- Activitats de presentació, motivació, coneixements previs, i anticipació per a la fase inicial
- Activitats d’aprenentatge i regulació per a la fase de desenvolupament
- Activitats d’avaluació i metacognició per a la fase de síntesiDissenyar les activitats d'aprenentatge que proposaran per a cada una de les fases de la seqüència didàctica.

c. Mòdul 3: Enriquiment de la proposta mitjançant tècniques i estratègies didàctiques explicades en aquest mòdul:
- L’aprenentatge cooperatiu
- Els instruments d’avaluació competencials
- Les rutines de pensament
- Els tallers d’aplicació i aprofundiment

d. Mòdul 4: Aplicació de les orientacions proporcionades pel tutor/a en cada una de les entregues parcials per finalitzar la seva situació d'aprenentatge, amb la finalitat de què pugui ser aplicada a l'aula.


2. La participació obligatòria a tots els fòrums plantejats durant la formació.

3. Dur a terme l'enquesta de satisfacció de la formació.

Totes les parts de l'avaluació han d'haver-se superat amb una nota mínima del 80% i són de participació obligatòria.
  
Requisits de  certificació   Per obtenir el certificat d’aprofitament de l'activitat, l’alumnat haurà de:

●Efectuar les entregues d’aquelles activitats que s’indiquen al final de cada mòdul i que formaran part de l’avaluació final.
●Participar en els fòrums de resposta oberta que es puguin oferir en cada cas
●Dur a terme l’enquesta de satisfacció del curs.
  
Persones  destinatàries   Professorat d’educació primària
  
E-mail   hola@doqua.cat
  
  


Activitat reconeguda en resolució de data 13/12/2023 pel Departament d'Educació en virtut de l'Ordre ENS/248/2012 (DOGC 6205 de 3 de setembre de 2012).